Gajeta MU 41 (Mare ex Jaka)

Stara gajeta u vlasništvu Edija Jakovčeva čuvala se u konobi u Varošu, strpljivo čekajući svoje vrijeme za temeljiti popravak. Urbanistički karakter starog dijela Betine, poznatog kao Varoš, smještenog uz more, takav je da rasušeni brod nije moguće prenijeti na škver na bilo koji drugi način osim morskim putem, što dodatno naglašava posebnost i kompleksnost prijenosa broda.

Gajeta, s registarskim oznakama MU 41, izgrađena je 1975. godine u radionici Nikole Šandrića – Barina. Duga je 6,50 metara, široka 2,38 metara, a pokretao ju je dvocilindrični Torpedo motor. Od trenutka izgradnje do 2022. godine, brod nije prolazio kroz veće popravke, te je obnova koja je uslijedila u škveru Marin predstavljala prvi veliki zahvat nakon gotovo 45 godina. Tijekom obnove majstor Ante Fržop zamijenio je svi dijelove koji su bili truli i dotrajali, čime je gajeta dobila novu životnu snagu, a istovremeno sačuvana je njena tradicionalna konstrukcija i izgled.

Obitelj Srđana Jakovčeva, oca Edija Jakovčeva, koristila je gajetu u svakodnevnim otočkim aktivnostima u intradi za berbu maslina, za prijevoz drva te za ribolov na vrše. Edi Jakovčev, nasljednik obiteljske tradicije, sudjelovao je s gajetom na regati Za dušu i tilo u Betini 2003. godine, a na regati Latinsko idro u Murteru 2005. godine osvojio je drugo mjesto. Gajeta je ostala u obitelji i služila je u rekreativne svrhe, uvijek tradicionalno opremljena. Želja vlasnika bila je da ponovno zajedri na regati u obnovljenom brodu, pri čemu je sačuvano i originalno latinsko idro od tele.

Godine 2004. gajetu je kupio Željko Kordić, koji ju je koristio u rekreativne i edukativne svrhe. Pod njegovim vlasništvom, posada gajete sudjeluje na svim važnijim tradicionalnim jedriličarskim i veslačkim regatama, čuvajući i promovirajući lokalni identitet i brodograditeljsku tradiciju. Gajeta je pritom promijenila ime u Mare, nastavljajući tradiciju prijašnjeg vlasnika i potvrđujući kako se stara brodogradnja i otočka brodarska kultura mogu očuvati kroz obnovu i aktivnu uporabu.

Putovanje broda kroz vrijeme od svakodnevne upotrebe, preko dugog razdoblja čekanja obnove, do konačnog novog porinuća, odražava širi društveni i gospodarski kontekst otočke zajednice, svjedočeći o važnosti očuvanja materijalne i nematerijalne kulturne baštine. Nakon obnove, gajeta Mare ponovno je aktivna na regatama, a njezin uspjeh potvrđuje tradiciju i strast otočkih jedriličara. Na regati Za dušu i tilo, 2024. godine, Mare je ostvarila značajnu pobjedu, čime je još jednom pokazala da stari brodovi mogu, uz ljubav i stručnu obnovu, ponovno zasjati u punom jedriličarskom sjaju.